תרגיעו, חמש דרכים להפחתת לחץ וחרדה

הגוף שלנו חכם, מאוד ובתגובה לפחד ולחץ הוא מפעיל תגובת ״הילחם או ברח״ –  הגוף מנתב את כל משאבי האנרגיה שלו בשביל להגן על הגוף מהאיום או לברוח ממנו אם אפשר. הגוף משחרר הורמוני לחץ שגורמים ללב לפעום מהר יותר, לקצב הנשימה לעלות, ולרמות סוכר הדם לעלות. אם הלחץ עובר, הגוף מתאושש אבל לחץ ממושך, חרדה, גובה מחיר כבד מהגוף.

אם המתח בשרירים, שנועד להגן עליהם מפציעה במצב פחד, נימשך לאורך זמן, נסבול משרירים תפוסים, כאבי גב, ראש ותשישות.

הורמוני הלחץ אם יופרשו לאורך זמן ייגרמו לעליה ברמות הסוכר ויעלו את הסיכון לסכרת. בשילוב עם העלייה בקצב הלב, עולה הסיכוי להתקפי לב ושבץ. קורטיזול , הורמון לחץ, מדכא את פעילות מערכת החיסון, מה שהופך אותה לחלשה וחושף את הגוף למחלות.

הפסקה האחרונה מספיקה כדי להכניס כל אחד לחרדה מכל התחלואות האפשריות, אבל אם יש משהו שחשוב שנלמד ממנה, זה שלנפש יש חלק חשוב בבריאות שלנו וצריך להתייחס לחרדה ולפתור אותה. ההתמודדות מול החרדה והתמיכה בנפש שלנו, צריכה להיות חלק מהשמירה על הבריאות הכללית שלנו וחוץ מהתחזוקה השוטפת, כשהחיים מזמנים לנו רמות לחץ גבוהות יותר, תקופת מבחנים, משבר אישי, התמודדות בריאותית, אנחנו צריכים לתמוך בנפש אפילו יותר.

אז ריכזתי לכם יחד עם לוטם לוי, מטפלת ברפואה סינית ורוקחות טבעית, כמה המלצות להתמודדות בזמן אמת שיעזרו לכם להחזיר את השלווה לחיים שלכם ולרתום את הנפש הבריאה שלכם לשיפור הבריאות והחוסן שלכם, מכל מה שהחיים מזמנים.

מתי עצרתם לקחת נשימה עמוקה?
מיינדפולנס

מיינדפולנס או בעברית- קשיבות, הבאת תשומת לב מכוונת ובלתי שיפוטית לחוויות המתרחשות בזמן הווה. אפשר לטפח קשיבות באמצעות תרגילי מדיטציה. אפשר להתחיל ממש בקלות בשיעורים קצרים וממוקדים ביוטיוב למצבים ספציפיים. לא צריך לדעת כלום בשביל לתרגל מדיטציה או קשיבות, עדיף למצוא פינה שקטה ולנטרל הסחות כדי שתוכלו באמת להתרכז בלהרגיע את כל המערכות. ההתחלה לפעמים קשה, אבל תסמכו עליי, זה הולך ומשתפר וזה שווה את זה. אז תקדישו לעצמכם את הזמן למצוא את התרגול שהכי מתאים לכם כי אחרי שתתרגלו תוכלו לחזור לזה, אפילו לכמה רגעים, בכל מצב וזה יהיה כלי מדהים לעזור לעצמכם להירגע ולחזור לנשום עמוק. 

רצועת מיינדפולנס בת 10 דק לדוגמה

שימוש בשמנים אתרים

לשמנים האתרים יש יכולות רבות היכולות לסייע לנו במצבי חרדה שונים. קיימים שמנים המרגיעים את מערכת העצבים, מאזנים את מצב הרוח, מרגיעים את מערכת הנשימה, משמחים ונוגדי דיכאון.

ישנם דרכים שונות להשתמש בהם לצורך הרגעה:

הדפה במבער, בסיר על הגז, בצלוחית מים מעל נר, או במאדה חשמלי, הכל עובד.

הכנת בקבוקון קטן שניתן לשים בתיק ובו תערובת שמנים הספוגים במלח גס והרחתם במצבי לחץ או חרדה. כפית שטוחה של מלח, כעשר טיפות שמן. לפתוח ולהריח בכל מצב לחץ.

טפטוף שמנים על גבי מטלית חמימה והנחתה על הגב או העורף. כחמש עשרה טיפות שמן אתרי. את שאר המים אפשר לאדות כדי ליהנות מהיתרונות גם ברחבי הבית.

הכנת תרסיס לריסוס בחלל הבית; כפית אלכוהול, עד שלושים טיפות שמן אתרי, למלא את שאר המיכל במים.

אמבט עם שמן זה אף פעם לא רעיון רע – תטפטפו כמה טיפות שמן לתוך כוס עם מלח גס ואת המלח תשפכו לאמבט (יחזיק מעמד הרבה יותר זמן מישירות לאמבט)
שמנים שיכולים לסייע לנו במצבי לחץ או חרדה
(מהפינה השמאלית למעלה, בכיוון השעון)

לבונה– עוזרת להתנתק ממחשבות טורדניות, יוצרת תחושת רוגע, הגנה ובטחון. מאזנת מצבי רגש קיצוניים.

 לבנדר– מבהיר את המחשבה ונותן תחושת ניקיון פנימי של הגוף, מרגיע לחץ, מקל על הנשימה, מרגיע כאבי ראש הנובעים מלחץ או חרדה.

ברגמוט– יעיל בטיפול בסערת רגשות, מאוד מרגיע, מחזק, מרומם ומאזן מחשבות, מרגיע מצבי חרדה ומתח. מנטרל מצבי בלבול, יעיל לטיפול בדיכאון, מצוין לטיפול במיגרנות.

לימון– מרענן, מטהר את המחשבה ומרומם את מצב הרוח.

גרניום– מאזן מצבים קיצוניים, מרחיק מחשבות רעות, התלבטויות וקושי בקבלת החלטות, מרגיע מתח וגורם לתחושת התרוממות (לכן עלול להפריע להירדם אז עדיף לא להשתמש בשעות הלילה), הוא מחמם ומרענן , מחזק את הביטחון העצמי,עוזר להתגבר על תשישות ועצבנות, יעיל מאוד לטיפול בדיכאון, בפחדים ובחרדות. מעולה בשילוב עם ברגמוט.

שימוש בנקודות לחיצה

Yin Tang –  נקודה זו ממוקמת באמצע הדרך בין הקצוות הפנימיים של הגבות. עיסוי קל בנקודה הזו או מספר לחיצות עליה תוך עצימת עיניים יביאו להרגעה ולהפחתת לחץ, חרדה ונדודי שינה.

Tai Yang –  נקודה זו ממוקמת על הרקה, באמצע הדרך בין קצה הגבה לתחילת קו השיער. לחיצה על הנקודה בשני צידי הפנים תביא לרגיעה ושחרור מידי, הקלה בכאבי ראש, טיפול באי שקט וחרדה ותעזור גם לבעיות שינה.

An Mian– נקודה זו נמצאת מאחורי האוזן בחלק האחורי והעליון לחיצה או עיסוי בשני צידי הצוואר תביא לרגיעה, מועילה לתחושת אי שקט, דפיקות לב מואצות, לחץ דם גבוה והפרעות בשינה.

ספורט

ספורט התגלה במחקרים כדרך מעולה להוריד חרדה בין היתר באמצעות ייצור אנדרופינים, משככי כאבים טבעיים שמקלים על הגוף להירגע ולישון טוב יותר ומשפרים את המצב רוח.

טבע!  

אפילו אם אתם לא יכולים לצאת אל האוויר הפתוח, אפילו הסתכלות בטבע דרך החלון תקח חלק בהורדת רמות החרדה, רענון של החשיבה, האטת קצה הלב וחיזוק המערכת החיסונית. אצלי מקור מים, הים במיוחד, תמיד יחזיר אותי לעצמי.

והכי חשוב תקשיבו לעצמכם, אתם יודעים מה עושה לכם טוב, גם אם לא תמיד קל לבחור בזה. תקחו את הזמן לדאוג לעצמכם.

אפשר כמובן להיעזר באנשי מקצוע, ללכת לתרגולי מדיטציה ומיינדפולנס מודרכים, להשתתף בפעילות ספורט בקבוצה ובמידה והחלטתם לצאת מהבית לטיפול אשר ניתן על ידי איש מקצוע-

לרפואה הסינית יש הרבה כלים שיכולים לעזור להתמודד עם מצבי לחץ וחרדה, החל מהדיקור הסיני ועד נטילת צמחים סינים אשר מרגיעים את הנפש ומאזנים את הגוף ואף עוזרים בבעיות שינה שונות.

חשוב ללכת למטפל מוסמך ובעל תעודת מטפל ברפואה סינית, זו לא בושה לשאול היכן למד וכמה זמן נמשכו הלימודים (לימודי רפואה סינית אורכים כ4 שנים לפחות).

אותו מטפל ודאי יוכל להציע לכם גם טיפולי מגע כמו שיאצו או טווינא שגם אלו יוכלו להפחית אצלכם חרדה או מתח באופן מידי.