מרוקו – משימה חברתית

האמת, אני דיי בטוחה שעוד לא חוויתי את מרוקו התיירותית, כוכבת האינסטגרם היפהפיה. לא קניתי שטיח במרקש, אין לי תמונה לוהטת בבגד ים מחמאם ולא ליטפתי גמל! אבל אני בטוחה שפגשתי יותר מקומיים וחוויתי את מרוקו האותנטית בטיול מעורר ההשראה הזה, באופן שלא הייתי יכולה אחרת.

פטימה המתוקה

FRE היא חברת קוסמטיקה, אבל כזו עם מצפן מוסרי מדויק שעובדת מאוד קשה כדי להשפיע באופן חיובי על העולם שלנו. והם מצליחים. המוצרים שלהם מכילים שמן ארגן שמן שמופק מעצי ארגן שגדלים באזורים מדבריים, בעיקר במרוקו.

האגוזים שמהם מופק השמן, נקטפים ומעובדים על ידי קואופרטיבים של נשים, בעיקר נשים גרושות או אלמנות, שנאבקות לפרנס את המשפחה שלהן ולא יכולות להתחרות בתעשייה.

העבודה הפיזית קשה מאוד ונדרשים המון עצים כדי לייצר מספיק שמן לפרנס את הקואופרטיב. ה High Atlas Foundation יחד עם FRE , תומכים בקואופרטיביים האלו על ידי שתילת עצי ארגן, רכישת השמן ישירות מהם ושיתוף העולם בסיפור שמאחוריי המוצרים.

נחתנו במרקש והמשכנו למלון הכי יפה שהייתי בו בחיים.

יום למחרת המשכנו לאסווירה, עיר הרוחות. היא הרוויחיה את השם שלה ביושר. בדרך ראינו את תופעת הטבע המרוקאית הבלתי נתפסת, עזים על עצים. כמובן שלא יכולתי להתאפק וקפצתי מהאוטו להתכרבל עם מריו התינוק במשך שעה שלמה. שקלתי לגנוב אותו, בהנחה שאני יכולה לנחש מה יקרה לו בעתיד הלא רחוק, אבל לצערי הוא נשאר שם.

הגענו ל L’heure Blue, עוד מלון מדהים, שם פגשנו את השגרירות הנוספות של FRE שהגיעו למשימה – אנני מילר @anniemiller.co , קריסטין גרזון @mellank והיבה עלי @evolve.nation  , נשים חזקות ומעוררות השראה שזכיתי לבלות איתן מסע מרגש.

את הימים הבאים בילינו בביקור בשני קואופרטיבים של נשים, הראשון, מאוד פשוט ופריפריאלי, Argan Izouran , שם ליווה אותנו ד״ר יוסף בן מאיר נשיא High Atlas Foundation, ארגון שעובד לקיימות ושגשוג במרוקו וארחיד מונטסר, מנהל הפרויקט. היה מדהים לראות כמה מחוברים הם לפרויקט ולנשים, כמה לב ונשמה הם משקיעים בלשנות את החיים של הנשים האלו והמשפחות.

שתיים מהמארחות המקסימות שלנו

התקבלנו בהרבה אהבה ולמדנו מהנשים של הקואופרטיב את העבודה הקשה של הפקת השמן, זכינו לקחת חלק בהופעה מדהימה של בית הספר המקומי וליהנות מארוחה מפנקת שהכינו לנו. טבעונות וצמחונות, לא מככבים במרוקו, אבל היה קוסקוס ואני הייתי בעננים. גם לחם שהם מכינים במקום טבול בשמן ארגן לגמרי היה מספק אותי.

אחרי הביקור נסענו לדיונות המדהימות של אסווריה לצלם את סדרת הגוף של FRE במה שאזכור לעד כאחד מימי הצילום היותר משוגעים שלי. רוח במהירות אדירה שהעיפה את החול לכל עבר, לעיניים, לפה, לעדשות המצלמה והיה קר, מאוד! זה התחיל מצחיק אבל באיזשהו שלב זה כבר נהיה מוגזם. דחפתי את עצמי ממש לקצה ובצעד מנותק נכנסתי למים כי החלטתי שזה יהיה יפה ולא נורא אם אקפא מקור. כמעט טבעתי בבוץ טובעני ובזה נגמר הסשן.

המלון ארגן לכבודנו ארוחת ערב מדהימה וספא מפנק וקרסתי לישון אחרי יום מדהים ומרגש.

הייתי צריכה לפחות תמונה אחת ״מקומית״

הקואופרטיב הבא שביקרנו כבר הרגיש קצת יותר מתקדם, עם מכשור ותכנית אסטרטגית! היה מדהים לראות כמה העבודה של הארגון וFRE עזרו להביא את הנשים לנקודה הזו.

אחרי ארוחת צהריים היה לנו אימון עם היבה, שהיא מאמנת כושר שהיא בעצם אימפריה. האימון היה קורע כי הנשים המרוקאיות שלא כל כך הבינו מה היא רוצה מהן, הפכו כל צעד לריקוד.

הלכנו לעצי הארגן שנשתלו בחלקם בזכות הפרויקט של  FRE (עוד מידע ואיך אתם יכולים לקחת חלק ב יופי מוסרי) וצילמנו את הליין החדש.

עוד יום נפלא הסתיים בארוחת ערב מעולה במסעדת שף צרפתית שהוזמנה רק לנו, לארוחה מפנקת שלוותה בלהקה שהצליחה להרים אותנו על הרגליים אפילו אחרי יומיים מתישים.

המסע הזה היה כל מה שלא יכלתי אפילו לחלום עליו. האנשים, התרבות, המראות והטוב האמיתי שבאנו לקחת בו חלק. תודה.

אגב, חזרנו לדיונות בזריחה למחרת והתמונות היו שוות את זה.